Moni ammattilainen pitää omia editointi tapojaan maailman suurimpina salaisuuksina. Oppiminen muilta ja uusien tapojen kokeilu rikastaa omaa näkemystä ja tapoja toteuttaa eri asioita. Ihon käsittely on some filttereiden tulon jälkeen varmasti kiistellyin aihe. Tässä mun tapa toteuttaa pehmeämpi iho helposti ja hukkaamatta ihon tekstuuria.
Itse luotan pääosin Adoben Bridge ja Photoshop yhdistelmään. Photoshopin Camera RAW.n saa asetettua bridgessä raakakuvien oletus ohjelmaksi. Tällöin kone avaa Photoshopin ja kuvan Photoshopin Camera Raw tilaan. Yhtä hyvin saman asian saa tehtyä esimerkiksi Lightroom & Photoshop yhdistelmällä tai pelkällä Photoshopilla.


1. Perus muokkaus, "roskien" poisto ja kontrasti
Avaa kuva Camera Raw.ssa tai Lightroomissa. Poista finnit ja muut pienet epätäydellisyyden iholta sekä muut häiritsevät objektit (irto hiukset yms.)
CR tai LR tekee minusta parempaa jälkeä yksittäisten ”roskien” poistossa kuin PS.n Remove tool. LR.ssä saa esim klikkauksen jälkeen pyydettyä ohjelmaa rakentamaan alueen tekstuurin uudestaan vaikka kuinka monta kertaa. PS.ssa tätä ominaisuutta ei ainakaan vielä ole.
Tämän jälkeen tee maski kohteen iholle ja laske hieman kontrastia (-5 / -20) välille. Itse harvemmin lasken ihomaskin clarity tai texture arvoa. Nämä kuin tuppaavat kadottamaan tekstuureita suhteellisen voimakkaasti ja tekevät ihosta muovisen.
Tähän väliin voit halutessasi säätää kuvan sävyjä ja muuta kontrastia jos haluat. Itse teen usein aika kevyellä kädellä muokkauksia tässä kohtaa.
Koen että on tärkeämpää saada mahdollisimman paljon dataa mukaan photosoppiin.
1. Kanavaerottelu
Loistava tapa pehmentää valon ja varjon rajoja. Kanavaerottelulla pääasiassa pehmennän ihon väriosaa tasaisemmaksi. Kanavaerottelussa jaetaan kuvan sävyt ja tekstuurit omille layereilleen,
Kanavaerottelun asetuksiin vaikuttaa kuvan koko ja kuvan bitti määrä. Eli onko kuvasi 8 vai 16 bittinen. Bittimäärän näkee kuvan nimen perästä.

- Monista kuva kahteen kertaan (Mac cmd+j)
- Nimeä ylin layer High ja keskimmäinen Low ja yhdistä ne kansioon (group). Kansio kannattaa nimetä vaikka kanavaerottuluksi.
- Valitse layer Low ja lisää Gaussian blur (noin 2-8px) kuvan koosta riippuen.
- Valitse layer High aktiiviseksi ja valitse valikosta Image->apply image.
- Riippuen kuvan bitti määrästä anna seuraavat arvot:
Tärkeää on huomata että Layer on Low, Channel RGB ja blending, invert sekä scale ja offset ovat oikein.
Vaihda tämän jälkeen High layerin blending mode Linear light tilaan.
Tämän jälkeen valitse Low layer aktiiviseksi ja Mixer brush työkalu. (löytyy brush alta).
Anna mixer brush arvoiksi seuraavat arvot.

Itse poistan High layerin usein näkyvistä tässä kohtaan ja aloitan sävyjen ”blendaamisen”.
Suosi hieman pienempää sivellin kokoa ja aloita hinkkaaminen.
Flow ja Mix arvoa säätämällä saa vaikutuksen tehokkaammaksi, mutta usein se vaikuttaa hieman liiankin nopeasti. Siveltimen vedoilla vältä reunojen päälle menemistä kuten kulmakarvat, huulet, kasvojen reunat. Edestakaiset vedot levittävät klikkauksen kohdalta napattua väriä pikku hiljaa vetojen mukana. Vaikutus on hieman sama kuin kostealla sormella hankaa lyijykynä piirrosta.
Pidä huoli että blendaat vain Low layeria. Low sisältää pelkästään infon kuvan väreistä ja High taas kaiken tekstuurin.
2. High pass pehmennys
Nopea ja kuvaa tuhoamaton tapa pehmentää kasvojen uurteiden varjoja.
- Monista kuva (Mac CMD + J)
- Tee layerista smart object
(layer->smart objects->convert to smart object) - Lisää filter Gaussian blur (esim 4px)
- Lisää filter other->High Pass. Anna arvoksi 3x Gaussian blur.
Eli jos Blur on 4px, High Pass 12px. - Lisää layerille negatiivinen (musta) maski.
- Vaihda layerin blending mode Linear tai vivid light tilaan. Linear light on hieman kevyempi ja helpommin hallittavissa.
Nyt valitse maski aktiiviseksi, normaali brush työkaluksi ja väriksi valkoinen. Piirrä haluamasi kohtaan ihon päälle maskia auki. Tehoa voi säätää jo tässä vaiheessa ja/tai lopuksi laskea layerin opacity arvoa.

Molemmissa tavoissa on etunsa ja usein käytänkin molempia yhdessä mutta hyvin pienillä opacity arvoilla.
Tärkeää on pitää iho luonnollisen näköisenä eikä silottaa sitä muoviseksi. Toki jokainen editoija tekee siitä niin voimakkaan kuin haluaa mutta itse pidän enemmän silotellusta realismista.
Kumpi on sun makuun?